lørdag 22. juni 2013

Bountykake



Jeg er veldig glad i smaken av kokos, og særlig sammen med sjokolade. Denne uka var jeg så heldig å få en oppskrift på en bountykake av en søt dame som også er glad i å bake. Da måtte jeg jo prøve den ut så fort som mulig, og dele den med dere :)
 
Bountykake
 
4 egg
120 g kokosmasse
200 g + 60 g melis
50 g + 1 ts smør
100 g + 40 g mørk sjokolade
 
 
Pisk eggehviter og 200 g melis sammen til det det blir glatt og fint. Bland i kokosmasse.
Hell røren i en form som er dekket med bakepapir i bunnen, og smurt på kantene. Stekes midt i ovnen på 170 grader i ca 30 minutter.
 
 
Krem 1
 
Smelt sjokoladen og 1 ts smør i vannbad. Ha kremen på den avkjølte kaken og sett kaldt til sjokoladen stivner.
 

 
Krem 2
 
Pisk 50 g smør med melis til det blir hvitt. Ha i eggeplommene og miks til du får en jevn, fin krem.
 
 
Jeg hadde selvfølgelig i litt vaniljeessens også :)
 
 
Legg kremen oppå den stivnede sjokoladen og sett kaldt.
 
Opprinnelig skulle det vært pisket krem oppå den gule kremen, men jeg valgte å droppe det og heller rive sjokolade over kaken, og ha litt kokosmasse på toppen.
 
 
Spis den som den er, eller server med friske bær til :)
 
 
 
Ønsker dere en fin St. Hans-helg!
 
Silje
 
 

1 kommentar: