søndag 10. november 2013

Farsdag


Årets farsdagskake ble ikke en fantastisk flott og nydelig kake. Det ble dessverre en mer "hva-har-jeg-i-skapene-som-jeg-kan-lage-en-farsdagskake-av". Men den som leter grundig nok i skapene, for så å taste inn et par ord i google, vil alltid kunne lage en god kake :)
Så jeg laget rett og slett en kake med Ballerinakjeks i, som jeg fant hos www.detsoteliv.no. 
Og så må man jo kunne vise frem all slags bakst, og ikke bare det aller vakreste og mest vellykkede :)

Her kommer oppskriften:

Ballerinakake

175 g smør
4 dl sukker
2 ts vaniljeessens
2 store egg
2,5 ts bakepulver
6 dl hvetemel
3 dl melk

Fyll

1 pk Ballerinakjeks
100 g sjokolade (jeg brukte Dronningsjokolade)
40 g hvetemel
60 g smør


Pisk mykt smør og sukker til smørkrem. Pisk inn vaniljeessens og eggene, ett om gangen. Sikt mel og bakepulver. Bland dette med smørkremen vekselvis med melken, til en jevn og klumpfri deig.


Smelt smør til fyllet, og hakk kjeks og sjokolade i små biter.


Bland dette sammen med smør og hvetemel.


 Legg bakepapir i bunnen på en springform, smør gjerne sidene. Hell i halvparten av kakedeigen og ha over 3/4 av fyllet. Hell over resten av kakedeigen og dryss over resten av fyllet.


 Stekes nederst i ovnen på 175 grader i 45-60 min. 


Kaken ble overraskende god, med en fin grunndeig. Man kan jo gjerne bruke andre typer kjeks også. Som sagt; det man finner i skapene :)


Pyntet av fire små hender...


...og servert med kjærlighet. Helt perfekt.

Ha en herlig søndag!

Silje


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar