fredag 1. februar 2013

Fantastiske rundstykker

 
 
Hvem elsker vel ikke nybakte rundstykker? Men det er ikke alltid så lett å få dem så myke og gode som man gjerne vil ha dem.
 I dag prøvde jeg ut en oppskrift på frokostrundstykker jeg fant på www.passionforbaking.com, og de ble helt vidunderlige! Jeg anbefaler dere virkelig å prøve ut denne oppskriften :)
 
Først kommer oppskriften på noe som heter tangzhong. Jeg hadde aldri hørt om det, men det er visstnok dette som gjør rundstykkene så luftige og saftige.
 
Tangzhong
 
50 g hvetemel
2,5 dl vann.
 
Bland mel og vann godt sammen i en skål og hell det over i en gryte. Varm det opp mens du rører. det blir tykkere, og tykkere. Og når det blir spor i røra når du rører, så er den ferdig. Hell det over i en ren skål, dekk til med plast og sett det kaldt. Jeg lot det stå i kjøleskapet over natta.
 
Så kommer opprskriften på rundstykkene
 
Frokostrundstykker
 
500 g fullkornsmel
500 g hvetemel
5,5 dl lunket vann
50 g fersk gjær
1 sats tangzhong (hele bollen med det du har laget)
1 ts salt
0,5 ts sukker
2 ss olivenolje
50 yoghurt eller fetaost
 
Bland sammen melet med gjæret i en bolle. Tilsett yoghurten. Ha oppi vann, olje, sukker, salt og tangzhong. Bland alt godt sammen.
 
 
 Når deigen er ferdig, strør du litt mel over, og setter den til heving, i ca 30 min.
 
 
Når deigen er ferdig hevet, deler du den i like store biter (ca 140 g). Klapp de litt flate, brett inn, og rull sammen. Minst mulig bevegelse med deigen, for å få den luftig. Sett dem på en stekeplate eller en smurt form, og la rundstykkene heve til dobbel størrelse, ca 20 min.
 
Stekes på 200 grader i ca 20 minutter.
 
Hvis du ikke skal spise rundstykkene samme dag, frys dem ned slik at de er ferske og fine når du skal servere dem.
 
 
Jeg hadde ikke fullkornsmel, så jeg brukte det jeg hadde i skapene. Det ble en blanding av hvetemel, grovbakst og grov sammalt hvete. Rundstykkene ble likevel luftige og saftige, og smakte himmelsk :)
 
Ønsker dere alle en god helg!
 
Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar