tirsdag 12. februar 2013

Hjemmelaget müsli

 
Jeg er ikke et frokostmenneske, og det er veldig sjelden jeg spiser "ordentlig" mat om morgenen. Det blir alltid en form for frokostblanding, eller nøtter, frø og yoghurt . Jeg kjøpte en pose müsli en dag ,men jeg synes både den så, og luktet som noe man ville gitt til et dyr. Ikke så fristende ;)
 
Så jeg kikket litt rundt på nettet etter litt inspirasjon, og bestemte meg for å lage min egen müsli :)
 
Hjemmelaget müsli
 
1,5 dl store havregryn
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl mandler
1 dl valnøtter
1 dl kokosmasse
1 ts salt
1 dl vann
1/2 dl rapsolje
Vaniljeessens
 
Grovhakk nøttene og bland sammen med alt det tørre.
 
 
 
 Hell på vann, olje og vaniljeessens og bland alt godt sammen. Jeg brukte ca 20 dråper vaniljeessens.
 
 
 
Så legger du müslien utover et stekebrett kledd med bakepapir, og steker det på 200 grader i ca 15 min. Pass på, så det ikke brenner seg.
La det bli kaldt på brettet, og fyll det i lufttett glass.
 
Denne oppskriften blir ikke søt i smaken, så hvis du ønsker en søtere variant, så tilsett noe søtt. F.eks. tørka frukt eller bær, brunt sukker, eller eplejuice i stedet for vann.
 
 
Jeg har Mild og lett Vanilje yoghurt til, nam nam :)
Enjoy..
 
Ha en fortsatt fin tirsdag!
 
Silje
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar