lørdag 8. desember 2012

Julegavetips: Brente mandler

 
 
Jeg kan virkelig ikke si at jeg er typen som lager julegavene. Jeg kjøper alltid alle gaver. Men i år tenkte jeg at det kan jo være  koselig å gi bort et glass med hjemmelaget julebakst. Brente mandler smaker nydelig, og holder seg lenge.
Jeg ha raldri laget brente mandler før, men det var kjempeenkelt, og så er det jo så moro med alt man har laget selv :)
 
Her kommer oppskriften, for dere som vil prøve dere.
 
Brente mandler
 
500 g mandler
150 g sukker
1 dl vann
1 ss smør
 
 
Ha vann og sukker i en stor gryte. Kok opp under omrøring, og rør ut alt sukkeret. Ha oppi mandler. Rør i gryta mens vannet fordamper.
 
 
Når alt vannet er fordampet, blir mandlene grå. Dette er rett før karamelliseringen begynner.
 
 
Pass på at mandlene ikke blir ordentlig brent, det blir varmt når karamelliseringen starter. Når mandlene er ferdige tar du gryta av plata og rører inn smøret.
 
 
Legg mandlene på bakepapir. Prøv å fordel de så godt du kan, så ikke mandlene stivner i store klumper.
Oppebevares i en lufttett boks eller glass.
Jeg har kjøpt dette glasset på Åhlens.
 
 
Min første egenproduserte julegave :)
 
 
Ha en herlig lørdagskveld!
 
Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar