fredag 28. desember 2012

The Hummingbird Bakery- Cake days



I den fine kokeboka jeg fikk til jul, fra The Hummingbird Bakery, er det utrolig mange flotte oppskrifter. Jeg har allerede laget Snickerdoodle cookies, en nydelig kjeks med smak av kanel. I dag skulle vi på middag, så jeg ville gjerne lage noe jeg kunne ta med til dessert. Jeg endte opp med en deilig sjokoladekake med Philadelfia-, og hvit sjokoladetopping. Den smakte helt fantastisk, og hvis du skal bake en kake i helga så bak denne!

Black and white chocolate cheesecake bars
(The Hummingbird bakery- Cake days)
 
Kakebunn 
250 usaltet smør (jeg brukte bare vanlig smør)
420 g sukker (jeg syntes det ble litt mye, og halverte derfor mengden)
2 egg
380 g hvetemel
60 g kakao
1 ts bakepulver
1/2 ts salt (hvis du bruker usaltet smør)
 
 
Topping
80 g hvite chocolate chips, eller hvit sjokolade sjokolade
300 g Philadelfia
60 g melis
1 stort egg
 
 
Pisk smør og sukker til det blir lett og luftig. Tilsett ett egg av gangen, og miks godt mellom hvert egg. Husk å skrap ned fra sidene, så du får blandet alt godt.
Bland sammen resten av ingrediensene og ha dette oppi røra i to omganger. Miks godt eller elt sammen med hendene, til du får en fast deig.
 
 Kutt av ca 1/4 av deigen, som du pakker inn i plastfolie og legger i kjøleskapet. Ta resten av deigen og klem den ned i ildfast form, ca 20x30 cm, som er kledd med bakepapir. Sett formen i kjøleskapet i ca 20-30 min.
Forvarm ovnen til 170 grader.
 
Ta formen ut av kjøleskapet og stek i 20-25 minutter. Ta kaken ut av ovnen, men la ovnen stå på. Avkjøl kaken før du legger på toppingen.
 
 
Smelt sjokoladen over vannbad, og avkjøl litt. Kjør Philadelfia og melis i maskinen til det blir en glatt krem. Tilsett egget og bland godt. Hell så sjokoladen oppi kremen og rør den inn for hånd.
Fordel kremen på den avkjølede kaken, og ta så deigen ut fra kjøleskapet og smuldre den over kremen.
Stek kaken i ca 25 minutter.
 
 
 
Når kaken er ferdig stekt, setter du den i kjøleskapet et par timer, så den får satt seg før du deler den opp i firkantede stykker.
 
 
Denne må bare prøves!
 
Ha en deilig fredagskveld :)
 
Silje
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar