torsdag 22. november 2012

Hjemmelaget vaniljeis

 
I dag fant jeg frem min rosa kokebok for å finne noe moro jeg kunne lage. Da fant jeg denne enkle oppskriften på vaniljeis. Denne kan alle lage, og hvem liker vel ikke vaniljeis? :)
 
Vaniljeis
 
4 eggeplommer
2 hele egg
200 g melis
1 ts SP*
5 dl kremfløte
2 ts vaniljeessens eller 1 vaniljestang
 
Pisk eggeplommer, hele egg, melis og SP til eggedosis, ca 10 minutter
 
Stivpisk kremfløte tilsatt vanilje. Tilsett kremen i eggedosisen. Bland forsiktig til det blir en lett og luftig røre. Ha blandingen i en bolle og sett i fryseren. Rør etter 30 minutter, og frys så til iskremen er stiv.

(Love Manuela-Manuela Kjeilen)
 
 
*SP er en kakestabilator som gjør at eggene beholder mer av sin struktur og stivhet under pisking, denne gjør iskremen mer stabil. SP kan kjøpes på f.eks. www.cacas.no.
 
 
 
Jeg brukte vaniljestang i min iskrem. Jeg synes at når man først skal lage is fra bunnen av, så må man ha ekte vanilje :)

 
 
Foreløpig ser iskremen bra ut, men det blir spennende å se når den blir ordentlig stiv. Den smakte iallefall nydelig!

Ønsker dere en fin kveld :)

Silje


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar