lørdag 17. november 2012

Ingenting er som hjemmebakt brød

Jeg må bare dele denne brødoppskriften med dere. Jeg søkte på nettet etter oppskrifter på grovbrød, og fant denne på www.klikk.no. Det er ikke alltid at hjemmebakte brød blir så saftige, men dette brødet ble saftig og kjempegodt! Jeg brukte fin sammalt spelt i stedet for grov sammalt rug. Denne oppskriften er til to brød.
 
 
 
Saftig grovbrød
 
5 dl naturell yoghurt
5 dl lunkent vann
1 ss olje
50 gjær, tørr eller fersk
3 ts salt
1 ts sukker
3 dl hvetekli
3 dl havregryn
3 dl fin, sammalt spelt
6 dl grov, sammalt hvete
12 dl hvetemel
 
Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, og elt godt til en jevn deig 6-10 min. Dekke bollen med plastfolie og hev til dobbel størrelse, 45-50 min. Når den er ferdig hevet, tar du den ut av bollen og knar til den blir smidig. Form til brød, og legg oppi smurte eller bakepapirkledde brødformer. Dekk med plastfolie, og la de heve i 30-40 min. Stekes på nederste rille i 45 min. Avkjøles på rist.
 
 
Det er vel ingenting i hele verden som kan måle seg med nybakt brød :)
 
 
Ha en knallfin lørdagskveld!
 
Silje
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar