tirsdag 6. november 2012

Jamie & Siljes rundstykker


I går fikk jeg en etterspørsel om rundstykker her hjemme, så i dag morges satte jeg en rundstykkedeig. Jeg har brukt den samme oppskriften i flere år, og laget disse rundstykkene mange ganger. Oppskriften er en grunnoppskrift på brød fra Jamie Olivers "The Naked Chef". Den kan brukes til brød, rundstykker, pizzabunn osv.
Jeg vil gjerne ha rundstykkene litt grove, så jeg byttet ut halvparten av hvetemelet med grovt mel.
 
 
Halvgrove rundstykker
 
50 g fersk gjær (eller 1pose tørrgjær)
30 honning (eller sukker)
6 1/4  dl lunket vann
500 hvetemel
200 g sammalt spelt, grov
300 g sammalt rug, fin
30 g salt
 
Løs opp gjæren og honningen (eller sukkeret) i halvparten av vannet. Bland sammen melet og saltet i bakebollen, og lag en grop hvor du heller vannet. Elt i maskinen, eller rør inn melet med fire fingre. Tilsett resten av væsken og elt, eller arbeid inn alt melet til en fuktig deig. Elt, eller kna, deigen til den er glatt og fin. Lag en rundt form av deigen, lag et snitt i den med en skarp kniv, og dryss over litt mel. La den heve til dobbel størrelse, dekk den gjerne til med plastfolie, da går det raskere.
 Når den er ferdig hevet, knar og slår du den i ca 1 minutt, til all luften er ute.
Form deigen til ca 12 store rundstykker. Legg dem på et stekebrett, dryss over litt mel, og snitt dem. La rundstykkene heve til dobbel størrelse.
 

 
 
Stekes på 225 grader i 10-12 minutter.
 
 
Kjempegode, store rundstykker.
 
God tirsdagskveld fra meg til dere :)
 
Silje
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar