fredag 12. oktober 2012

Guttas favorittkake

 
 
 
Dette er en sikker vinner hvis man skal lage en sjokoladekake i langpanne. Jeg har laget den til fotballaget til mannen min, og en gang han skulle på hyttetur med guttegjengen, og den forsvant på et blunk begge gangene. Jeg kaller den "guttas favorittkake". Den er saftig og søt, med en kjempegod smak. Og den er i tillegg kjempeenkel å lage. Man blander rett og slett alt i en stor gryte. Så her trenger man ikke noe fancy kjøkkenutstyr.

 
Med masse smør, mye sukker og en boks med rømme, er dette virkelig en kaloribombe. Og derfor smaker den også utrolig godt! Og så holder den seg saftig lenge.
 

 
Texaskake
 
400 g smør
4,5 dl vann
9 dl sukker
9 dl mel
2 ts natron
1ts salt
8 ss kakao
4 egg
1 boks rømme
 
Smelt smør i en stor gryte. Ha i vann og sukker. Ta gryta av plata og tilsett resten av ingrediensene, bland godt. Ha i en smurt langpanne, eller en langpanne kledd med bakepapir. Stek nederst i ovnen på 180 grader i ca 30 min.
 
Jeg har pyntet den med en enkel sjokoladeglasur
 
 
 
Laget til mannen min skal ha sesongavslutning i morra, så da skal han få med seg denne kaka :)
Heia Rygene!
 
 
Ha en herlig helg!
 
Silje
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Hei Silje!

    Hva er oppskriften på den enkle glasuren?

    SvarSlett
  2. Hei!

    Den er slik

    100 g romtemperert smør
    350 g melis
    4 ss kakao
    6 ss melk
    Vaniljeessens.

    Bland alt godt sammen i en mikser.

    Jeg laget halvannen porsjon av denne.

    SvarSlett
  3. Kosli å titte innom bloggen din silje ;)

    Dett er samme sjokoladekake som jeg lager, men ett lite tips som gjør den enda bedre?

    Om du stikker masse hull i kaka med en gaffel, før du heller over glasuren. Da renner noe av glasuren ned i kaka,,mm,,,får vnn i munne her ;)

    Heidi Seldal

    SvarSlett
  4. Takk for tips,Heidi! Det skal jeg gjøre neste gang ;)

    SvarSlett