onsdag 24. oktober 2012

Min beste eplekake

 
Jeg er heldigvis på bedringens vei, men etter en trilletur i dag, så kjente jeg at formen ikke var fullt så god som forventa. Jeg er ihvertfall piggere enn mannen min. Og han synes det å ligge hjemme og være syk er utrolig kjedelig, så jeg tenkte jeg skulle muntre ham opp litt med en kake. Da måtte det jo bli en av dem han liker best, nemlig eplekake! Med is til, selvfølgelig :) Dette er en oppskrift som jeg i utgangspunktet laget som en cupcakedeig, men jeg fant ut at den passet perfekt som eplekake også.
 
Jeg laget denne kaka i en 20 cm form. Hvis du skal lage kaka i en 24-26 cm form, er det nok lurt å doble deigen, for å få den høy og fin, evt halvannen størrelse :)
 
Vanilla apple cake
 
100 g mykt smør
100 g sukker
1/4 vaniljestang
2 egg
1,5 dl hvetemel
1 dl havregryn
3/4 ts bakepulver
1 dl fløte
1 dl melk
 
2 epler

 
 
 
Kjør smør, sukker og vanilje i mikseren til det blir lett og luftig. Tilsett ett og ett egg av gangen og miks godt mellom hvert egg. Bland sammen hvetemel, havregryn og bakepulver. Tilsett melblandingen og melk og fløte. Miks godt. Ha deigen i en form som er smurt eller dekket med bakepapir.
Så skreller du, og deler 2 epler i båter og legger oppå kaka, dytt båtene litt ned i deigen og dryss over litt brunt sukker og kanel.
Stekes på 200 grader i ca 30 min.Sjekk med en kakenål om kaka er ferdig.

Serveres lun med vaniljeis og litt hakkede mandler.
 
Denne kaken får en kjempegod smak, og holder seg saftig lenge.
 
 
Ha en fin høstkveld.
 
Silje
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar