mandag 22. oktober 2012

Sjokolade- på en litt sunnere måte

 
 
Hvem liker vel ikke sjokolade? Jeg har ennå ikke møtt noen som har sagt at de ikke liker det. Det er bare så synd at det skal være så usunt. Men i dag har jeg laget sjokoladekos som er litt sunnere. Jeg laget en voksenversjon, og en litt annerledes versjon til barn. Når det kommer til målene, så har jeg brukt 200 g sjokolade i hver oppskrit, og en mengde jeg synes er passe med nøtter og sjokolade.
 
Man begynner med å smelte sjokolade i en bolle over kokende vann, her bruker jeg 70% sjokolade fra Freia. Man kan også bruke sjokolade med høyere kakaoprosent. Når sjokoladen er smeltet, rører man inn en nøtteblanding. Jeg har brukt Spesial fra Nøttefabrikken. Disse er med havsalt, man kan også bruke nøtter uten salt. Jeg synes de salte nøttene sammen med den mørke sjokoladen smaker himmelsk!
 

Så er det bare å sette en skje med blandingen oppi små former.
 
 
Til barneversjonen valgte jeg Dronningsjokolade, den bitre smaken i mørk sjokolade faller ikke alltid i smak hos de minste barna. Man smelter sjokoladen på samme måte, og når sjokoladen er smeltet, så  blander man i Cheerios med havre. Til slutt fordeler man blandingen i former.
 


 
Når alt er fordelt, setter man formene kaldt til sjokoladen stivner.


Så er det bare å nyte, med litt bedre samvittighet :)
 
Silje
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar