torsdag 11. oktober 2012

Siljes litt grovere kanelsnurrer

Jeg prøvde ut en ny oppskrift i går, men jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. De gikk rett i frysa, og i dag morges prøvde jeg på nytt. Men midt oppi alt så fant jeg ut at jeg manglet både det ene og det andre, så det ble litt annerledes enn planlagt :) Jeg gikk tom for mel, så da måtte jeg bruke sammalt hvete, og fersk gjær hadde jeg ikke, så da ble det tørrgjær. Sånn er det når man prøver seg på nye oppskrifter. Det ferdige resultatet ble ihvertfall bra :)
 
 
Litt grovere kanelsnurrer med vaniljesmak, fylt med smeltet smør, brunt sukker, kanel og valnøtter. Jeg synes brunt sukker gir en veldig god smak. Fulgte dessverre ikke helt med, og skrev ned mens jeg holdt på, så melforholdet er jeg ikke helt 100% sikker på. Det ble litt kaos på kjøkkenet ;)  Men jeg legger ut en ca oppskrift, så får dere heller justere litt på melet, så det blir perfekt!

 
 
Litt grovere kanelsnurrer
 
150 g havregryn
ca 150 g sammalt hvete, fin
 ca 300 g hvetemel
1/2 dl sukker
1/2 vaniljestang
1, 5 dl ekstra lett melk
1 dl fløte
60 g smeltet smør
2 egg
50 g tørrgjær eller fersk gjær
 
Ha alt det tørre i en bakebolle. Del vaniljestangen og skrap frøene oppi bollen. Tilsett egg, og smeltet smør. Varm opp melk og fløte og tilsett. Elt kraftig til deigen blir smidig og glatt. Strø litt mel over deigen og sett til heving under et koppehåndkle. Hev til dobbel størrelse. Kjevle ut deigen til et rektangel, og ha på ønsket mengde smeltet smør, brunt sukker, kanel og valnøtter, du kan også bruke mandler. Jeg grovhakker nøttene før jeg legger dem på.
Rull sammen fra den lengste siden og del i ca 16 snurrer. Sett snurrene i en smurt ildfast form og hev til dobbel størrelse.
Stek på 200 grader i 12-15 minutter.
Ha gjerne litt melis eller en annen slags glasur på toppen før servering.
 
Nyt!
 

 
De smaker best nybakte, så legg dem i frysa og varm opp hvis du får gjester, eller bare har lyst på noe godt :)
 
Silje
 
 
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar