fredag 19. oktober 2012

Hvit fredagspizza

Pizza er kjempegodt, det er vel de fleste enige om. Og hvit pizzaer fint når man er litt lei av vanlig pizza. Jeg skal gi deg oppskriften på den jeg pleier å lage :)

Først lager jeg deigen. I dag bare blandet jeg sammen noe i en bolle, og da ble den slik:
 
3 dl siktet hvetemel
2 dl sammalt hvete, fin
1 dl sammalt rug, fin
1/2 ts salt
3 ts Provenceurter
1 ss olivenolje
25 g tørrgjær
ca 2,5 dl varmt vann
 
 
Bland alle ingrediensene i en bolle og elt til en glatt, fin deig. Dekk til bollen, og la den heve til dobbel størrelse.

Fyll til pizzaen 
400 g strimlet kyllingkjøtt
1 gul paprika
ca 1 boks skivede champignon, evt fersk champignon
1 boks Creme fraiche lett
Salt
Pepper
Provenceurter
Litt hvitløk
Revet ost på toppen
 
 
Jeg steker kylling og krydrer den. Det er også godt å ha sjalottløk i panna sammen med kyllingen. Etter noen minutter i panna, tilsetter jeg Creme Fraiche. Jeg blander den godt sammen med kyllingen og krydrer etter behov. Jeg lar blandingen småputre litt før jeg tar den av plata så den tykner.


Når deigen er hevet til dobbel størrelse, kjevler jeg den ut og legger den på en stekeplate dekket med bakepapir. Jeg fordeler Creme fraiche-blandingen utover pizzaen og legger på paprika og champingnon. Strør over ønsket mengde ost.

Pizzaen stekes på 225 grader i 12-15 min. Server gjerne med ruccola, det smaker veldig godt til hvit pizza.
Enjoy!
 
 
Ønsker dere en fin fredagskveld :)
 
Silje
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar